ICT dienstverlener in pensioenindustrie 

Situatie:

Een aantal gebruikers hadden problemen met het inloggen op het Citrix platform. Het gekke was dat niet iedereen er last van had.

Impact:

Probleem wat al 6 maanden open stond en nog steeds geen oplossing voorhanden.

Aanpak:

Er werd gezocht naar een scherp IS en IS NIET paar, waarbij vervolgens op zoek werd gegaan naar kenmerken. 

Resultaat:

De gebruikers die de Citrix verbinding af en toe kwijt raakten, hadden een gemeenschappelijk kenmerk: ze werkten met een configuratie naar slechts 1 Citrix server. Gebruikers met een configuratie naar meerdere Citrix servers, hadden het probleem niet. Toen dit kenmerk duidelijk werd, was het vinden van de oorzaak voor de Citrix experts relatief eenvoudig.

Meer weten: neem contact op met de project leider Berrie Schuurhuis


Financial services 

Situatie

Het “onboarden” van nieuwe klanten heeft een lange doorlooptijd. Veelal is het onduidelijk wat sales verkoopt en wat de klantbehoeftes zijn – wat is echt belangrijk voor een klant? Ook is door een recente herstructurering de nieuwe rolverdeling met de bijhorende verantwoordelijkheden binnen de afdeling nog niet helder. 

Impact:

Lange doorlooptijd van het “onboarden” en daardoor verminderde klantentevredenheid, maar ook inkomsten verlies. Hoe eerder “online” hoe beter. Maar wat doe je met klanten die niet op tijd reageren? Waar het interne project vastloopt en niet op tijd afgerond kan worden? Welke projecten zijn nu echt belangrijk?

Aanpak:

De groep die verantwoordelijk is voor de "onboarding" van de nieuwe klanten worden in een project management cursus getraind, inclusief een add-on van Situatiebeoordeling. Het is essentieel om alle aandachtspunten in kaart te brengen alvorens met het werk te starten. Met KT project management kan in de definitie fase duidelijke afspraken gemaakt worden tussen de klant en de leverancier: wie doet welk werk, hoeveel effort gaat het kosten en welke doelen gaan we hier mee bereiken. Ook kunnen zo de verantwoordelijkheden vastgelegd worden en door een voorbeeld van het proces projecten strakker gemanaged worden.

Resultaat:

Het transparant maken van de wederzijdse verwachtingen en de impact van vertragingen (door het netwerkdiagram) wordt de samenwerking verbeterd en de doorlooptijd geoptimaliseerd.

Meer weten? Neem contact op met de project leider Anja Neubauer


Afvalverwerker 

Situatie:

Al geruime tijd heeft men last van zogenaamde “stofdoorslag” waarbij de uitstoot van lijn 1 teveel stofdeeltjes bevat. Er is een verdachte aangewezen: een filter heeft te weinig stroom en ampères en daardoor zit deze lijn in de problemen. Een actieplan om een groot aantal zaken te controleren staat op de planning.

Impact:

Verlies aan inkomsten. De productie is verlaagd tot een dusdanige hoeveelheid zodat er een acceptabel nivo van stof wordt uitgestoten. Actieplan vergt veel tijd en energie.

Aanpak:

De "wanneer voor het eerst" vraag bracht de groep naar een grafiek. Door deze data erbij te pakken, en de eerdere uitspraken te checken op feitelijkheden, blijkt de situatie toch anders in elkaar te zitten. Niet alleen de verdachte filter heeft problemen, de andere 2 die in dezelfde constructie zitten functioneren ook niet naar behoren. De hele installatie blijkt op halve kracht te werken. Aan de hand van de data wordt een nieuwe situatiebeoordeling gemaakt waarbij nieuwe (en andere) aandachtspunten helder werden gemaakt. Act on facts en een onafhankelijke facilitator levert een nieuwe kijk op de zaak.

Resultaat:

Na het openen van de installatie, was er inderdaad veel meer aan de hand te zijn. Door met een open blik naar de situatie te kijken, kwam men achter de oorzaken van de afwijkingen die in de grafiek te zien waren. Reparaties zijn uitgevoerd en de installatie werkt nu weer naar behoren.

Meer weten? Neem contact op met project leider Martine Joosten